RK Geloofsgemeenschap                                        

niks

            St.Stephanus - Meppel


 
 


                    De wenende vrouwen getroost



Wij aanbidden U, Christus,
En we vragen uw zegen.

Omdat, door uw heilig kruis,
U de wereld hebt vrijgekocht en gered.


Deuteronomium 30, 19

Ik roep vandaag hemel en aarde als getuigen op: u staat voor de keuze tussen leven en dood, tussen zegen en vloek. Kies voor het leven, voor uw eigen toekomst en die van uw nakomelingen.


Overweging

‘De westerse wereld staat heden op een tweesprong. Het huidige conflict gaat tussen een cultuur die het geschenk van het leven bevestigt, koestert en viert, en een cultuur die hele groepen van menselijke wezens – de ongeborenen, de terminaal zieken, de gehandicapten en anderen die ‘onbruikbaar’ zijn - buiten de grenzen van wettelijke bescherming plaatst. Mijn vurige wens is dat door de genade van God, werkzaam in het leven van de westerse mensen van welk ras, etnische groep, in welke economische situatie, van welk geloof dan ook het Westen de cultuur van de dood kan weerstaan en ervoor kiest standvastig aan de kant van het leven te staan. Kiezen voor het leven houdt in dat men iedere vorm van geweld afwijst: het geweld van de armoede en de honger, dat zoveel mensen onderdrukt; het geweld van gewapende conflicten en het geweld van onbedachtzame schade aan de natuurlijke leefomgeving’.


Laten we bidden

God, we betreuren het dat we zien hoe Christus lijdt in de armen en hoe Hij de pijn van Gods gehele Schepping omarmt. Toch zouden we, net als de wenende vrouwen van Jeruzalem, misschien ook onze kinderen moeten beklagen, die de lasten zullen dragen van de wereldwijde vernietiging van het milieu. Mogen onze tranen van berouw ons zicht zuiveren en ons de kracht geven te kiezen voor het leven, ter wille van onze kinderen en kleinkinderen en alle schepselen van God.
Amen.


© Nederlandse vertaling: Stichting Bisschoppelijke Vastenaktie Nederland, Den Haag